Maak uw organisatie niet gastvrij, maar bijzonder gastvrij!
Unieke workshop voor iedereen die in zijn werk met publiek (klanten, cliënten, patiënten, gasten, etc.) te maken heeft. Baliepersoneel, winkeliers, culturele- of onderwijsinstellingen, horeca, gezondheidscentra, noem maar op.
Reacties na afloop komen veelal neer op meer begrip voor mensen met een beperking; ‘eye-openers’; minder ongemak in de omgang; vooruit kunnen kijken wat nodig is; beter inrichten van (procedures binnen) de organisatie, enzovoort. Je gaat zo meer ontspannen en adequaat je werk doen ongeacht wie zich meldt. Vanuit het VN-verdrag gelijke rechten voor mensen met een beperking, is het essentieel dat je je met welke beperking dan ook kunt melden en net zo goed geholpen wordt als ieder ander.
Doe normaal!
Hoe ga je om met mensen die een beperking hebben? Belangrijkste regel? Doe normaal! Annelies de Jong, die de workshops geeft: “Wat je normaalgesproken niet zou doen bij klanten, moet je vooral ook niet doen bij mensen met een beperking. Vaak zie ik mensen overdreven doen. Doe maar niet.”
“Misschien wel mijn belangrijkste tip: doe maar rustig, de meeste mensen met een beperking vragen zelf wel om hulp als dat nodig is.” Sascha van den Dries — zelf slechtziend
Vraag het gewoon
Annelies ziet nogal eens personeel dat zich ongemakkelijk voelt bij iemand met een beperking: “Ik zie vaak mensen wat schuchter vragen of ze kunnen helpen. Dat is precies goed. Vráág het maar gewoon, je moet alles checken. Dat hoort bij de normale behandeling.”
Hoe beter je met beperkingen van mensen om kunt gaan, hoe hoger de kwaliteit van je dienstverlening wordt. Dat merkt iedereen, dan wordt een organisatie niet gastvrij, maar bijzonder gastvrij.
Doel
Doel van de workshop is dat de medewerkers op de werkvloer ontspannen en adequaat omgaan met bezoekers die een lichamelijke beperking hebben. De workshop wordt gegeven door het Solgu in samenwerking met voorlichters die zelf een beperking hebben.
Workshop Bijzonder Gastvrij in Winkel van Sinkel
Rollenspel en maximaal aantal deelnemers
In de workshop gaan we uit van situaties die in de praktijk van de organisatie kunnen voorkomen. Dus bijvoorbeeld het kopen van een ticket, naar de wc gaan, iets te drinken bestellen, etc. Die situaties spelen we met personeel en voorlichters (met beperking) na in rollenspellen.
Om iedereen aan de beurt te laten komen kan de workshop aan maximaal 10 deelnemers worden gegeven.
Wat doe je wel, wat doe je niet? Wat zeg je wel, wat zeg je niet?
Na het rollenspel vragen we de deelnemers op te schrijven: Wat zeg je wel? Wat zeg je niet? Wat doe je wel? Wat doe je niet? Daarna bespreken we dit plenair, om vervolgens een nieuw rollenspel te spelen. Dit kan zijn in dezelfde situatie, maar dan iemand met een andere beperking, of een andere situatie.
Schouw
Omdat we de situaties meestal naspelen op de plek waar mensen werken, is het tegelijkertijd een schouw. Je merkt waar het fysiek ontoegankelijk is. Juist dan komt het aan op het personeel dat adequaat weet te handelen.
workshop Bijzonder Gastvrij
Tips
Tijdens de workshop vragen we iemand van het personeel tips en opmerkingen op te schrijven die na afloop direct gebruikt kunnen worden voor verbeteringen. Bijvoorbeeld een aanpassing op de website of het verplaatsen van de kapstok, een deur permanent openzetten, de menukaart laten voorlezen via de website, enzovoort.
Duur
Duur van de workshop: ongeveer 2 uur.
Materiaal
Naderhand kunt u de banner op uw website plaatsen.
Verder laten we een handige waaier achter met de tips per beperking.
Meer informatie: Annelies de Jong
Lees meer op onze Nieuwspagina