Hulpmiddelen, met name rolstoelen

Het Solgu sprak in op de raadsinformatiebijeenkomst (RIB) op 7 maart 2019

Bij de hulpmiddelen-bijeenkomst waren veel ervaringsdeskundigen die deelnamen aan het gesprek. IJzersterk om mensen die het aangaat letterlijk op het netvlies te hebben!

 

Inspraak

Vandaag staan twee onderwerpen op het programma voor de raadsinformatie. Vanmorgen was dat Eigen Regie, vanmiddag is dat Hulpmiddelen, met name rolstoelen.

Het is goed dat de raad hierover geïnformeerd wil worden. Afgelopen weken heb ik veel aan de telefoon gezeten en mails gelezen.Een paar ervaringen heb ik in deze inspraak gedeeld. De andere verhalen zullen we redigeren en anonimiseren zodat iedereen dit binnenkort kan nalezen op de website.

Deze mensen hebben niet de puf om zelf hun verhaal te komen vertellen, ik hoop dat ik goed kan overbrengen wat de knelpunten zijn waar zij dagelijks mee te maken hebben.

 

Aflevering

Er zijn soms lange wachttijden. Ik hoor verhalen van mensen die maandenlang, tot wel een half jaar op hun rolstoel moeten wachten. Er zijn geen afspraken over de aflevering van rolstoelen, alleen dat na het intakegesprek door de Wmo-medewerker er binnen 3 weken contact moet worden gelegd door de leverancier. Daarna is het afwachten wanneer er een passing wordt afgesproken en wanneer geleverd wordt.

Bij geen passing (meestal handbewogen rolstoelen) wordt gekeken naar de voorraad van de 3 leveranciers (Meyra / Hulpmiddelencentrum / Medipoint) en ben je afhankelijk van de voorraad.

Overigens kan het intakegesprek van de Wmo ook op zich laten wachten. Toen ik op 5 maart belde, was de eerstvolgende mogelijkheid 19 maart, twee weken later dus.

 

Wachten op levering

Als je lang moet wachten op de levering van je rolstoel gaat je conditie achteruit, je slaapt slecht, je bent in gevecht met de instanties om alles te regelen. Je hebt geen energie voor leuke dingen, je verliest je contacten, je bent niet in staat er voor anderen te zijn.

 

PGB

PGB wordt nogal eens aangevraagd vanwege de slechte ervaring met de levering van rolstoelen in natura. Het lijkt een verlossing omdat je dan alles zelf kunt regelen. Maar het budget is vaak niet toereikend en als cliënt word je afgerekend op het niet functioneren van de leverancier. Er wordt dan geconcludeerd dat je de administratie niet aankunt.

 

Wachten op reparatie

Het is vrijdagmiddag, vanavond staat een leuk etentje in de stad op het programma. Dan breekt je voetsteun af, daarmee kun je niet de deur uit, want dan sleept je been over de vloer. Je belt de leverancier, die zegt dat er maandagmiddag een monteur kan langskomen. Het etentje en alles wat je verder buitenshuis wilde en moest doen in het weekend, gaan aan je neus voorbij.

Het is een zonnige dag in het weekend. Eén van je vrienden viert zijn verjaardag, je gaat rond twee uur op weg. Onderweg blijkt dat de band van je rolstoel lek is. Je belt de leverancier, die heeft een calamiteitenbusje rijden en gaat de melding doorgeven. Je staat te wachten, gelukkig is het goed weer. Na een uur is er nog niemand, een Wegenwachtmonteur die toevallig in de straat aan het werk is vraagt wat er aan de hand is. De monteur spuit de band vol zodat je thuis kunt komen. ’s Avonds om acht uur belt de leverancier om aan te kondigen dat het calamiteitenbusje onderweg is. Gelukkig ben je allang thuis…

 

Contractafspraken: hoe wordt dit gecontroleerd?

Dit brengt me op de contractafspraken met leveranciers.

  1.     Rondom responsetijden voor reparaties is de afspraak:

Responsetijden elektrische rolstoelen:

  •          binnen twee uur als je thuis bent
  •          binnen een uur als je buitenshuis bent.

Blijkbaar geldt dit alleen binnen kantooruren?!

Er zijn geen responsetijden afgesproken voor reparaties aan handbewogen rolstoelen. Dit kan in het slechtste geval dus weken duren. Mensen die het kunnen betalen nemen een abonnement bij Fietsmobiel, soort Wegenwacht voor fietsen.

2.    De contractafspraken omtrent onderhoud / controle

  •          In principe moet de klant zelf elk jaar opbellen naar de leverancier voor onderhoud / controle.
  •          Tilliften moeten eens per jaar worden gecheckt, anders wil Fokus er niet mee werken. Volgens een klant gebeurt deze controle nooit.

In hoeverre onderhoud / controle plaatsvindt elk jaar is de vraag en ook is het de vraag of de leverancier hierop wordt aangesproken.

3. Contractafspraken omtrent aflevering van rolstoelen zijn er niet, zie ‘Aflevering’.

Kennis bij leveranciers

Is matig, zeker bij mensen die de telefoon aannemen.

“Ik belde om te vertellen dat mijn tillift kapot was. De telefoniste zei dat er over 3 dagen een monteur kon komen. Toen vroeg ik: “weet u wel waarvoor ik de tillift nodig heb? Daarmee word ik op de wc geholpen. Ik kan niet 3 dagen wachten om naar de wc te gaan.”

Tips

Uit alle verhalen kunnen we komen tot een wensenlijst waar rolstoelgebruikers enorm mee geholpen zouden zijn:

  •          Zorg voor een onafhankelijke ergotherapeut die je laat oefenen met verschillende hulpmiddelen.
  •          Zorg voor meer uitprobeermogelijkheden – uitprobeertijd. Slechte hulpmiddelen betekent dat je meer zorg nodig hebt.
  •          Train de receptionisten van leveranciers, breng kennis bij!
  •          Zorg ervoor dat langskomen van de leverancier geen positieve financiële prikkel is, dan worden zaken niet goed gerepareerd en afgehandeld. Hoe vaker je langskomt, hoe meer je kunt declareren, zo is het nu.
  •          Zorg voor een calamiteitenmonteur die na de kantoortijden en in de weekenden kan komen binnen 2 uur. Erken dat mensen hun rolstoel nodig hebben om te bewegen!
  •          Controleer en handhaaf de contractafspraken rondom aflevertijden, responsetijden op reparatie, onderhoud / controle. En als die afspraken er niet zijn, maak ze dan.
  •          Evalueer de indicatie jaarlijks, initiatief moet vanuit de gemeente komen. Dit betekent niet een nieuwe indicatie, maar kijk of het hulpmiddel nog voldoet. Is iemand voor- of achteruit gegaan? Heeft iemand meer, minder hulp   nodig? Stel de hulp bij als dat nodig is. Als dat niet nodig is, laat de indicatie dan zoals die is.
  •          Weeg bij nieuwe aanbesteding mee of en hoe een leverancier zich heeft verbeterd. Daarmee is een leverancier gemotiveerd om zich te verbeteren.
  •          Weeg mee dat klanten niet graag wisselen van dienstverlener, zeker als deze voldoet. Dit kan ook helpen in het (individuele) kennisniveau dat nodig is om iemand goed te kunnen helpen.

 

Nabrander

Per 1 juli 2019 moeten rolstoelen worden uitgevoerd met transportbeugels waarmee je de rolstoel kunt vastzetten bij vervoer. Met een PGB is dit erg kostbaar, maar als je de beugels niet hebt moet je de transfer maken naar een vaste zitplaats. Dit lukt niet iedereen, dit betekent dus: of geen vervoer, of teveel geld moeten uitgeven om dit mogelijk te maken. Wat te doen?

maart 2019, Annelies de Jong

Afspraak na RIB

We spraken af om met Wmo-ambtenaren, Wmo-Cliëntenraad en leveranciers om de tafel te gaan zitten om de belangrijkste knelpunten te bespreken. We wachten de uitnodiging af.