Parkeren met een handicap

Vanaf 1 september 2020 heb je een parkeervergunning nodig om gratis te blijven parkeren in wijken waar betaald parkeren is. Dat heeft de gemeenteraad van Utrecht onlangs besloten. De vergunning is gratis. Vanaf 1 juli 2020 kunnen bewoners dit aanvragen, vanaf 1 augustus bezoekers.

Gratis parkeervergunning voor gehandicapten

Met een parkeervergunning gehandicapte mag je in de stad Utrecht gratis parkeren op de parkeerplekken in buurten waar betaald parkeren geldt. Je hoeft de gehandicaptenkaart dan niet meer achter de voorruit te leggen. Wel moet je je gehandicaptenkaart kunnen tonen als handhavers daarom vragen. De digitale parkeervergunning staat op kenteken. Daardoor ziet de scanauto aan het kenteken dat je een parkeervergunning hebt.

De parkeervergunning gehandicapte is geldig op parkeerplekken bij parkeerautomaten. De parkeervergunning gehandicapte is niet geldig op algemene gehandicaptenparkeerplaatsen in de stad. Op deze plekken moet je je gehandicaptenkaart wel goed zichtbaar achter de voorruit blijven leggen.

Bestuurderskaart (B): vergunning met vast kenteken

Heb je een bestuurderskaart (B)? Dan staat de parkeervergunning op een vast kenteken. Het kenteken van de auto moet op je eigen naam staan of op naam van een huisgenoot die op jouw adres staat ingeschreven. Je mag het kenteken 5 keer per jaar tijdelijk aanpassen voor maximaal 5 dagen per keer. Krijg je een nieuwe auto? Dan pas je het vaste kenteken online aan.

Passagierskaart (P) of combikaart (B/P): vergunning met vast óf wisselend kenteken

Hebt je een passagierskaart (P) of een combikaart (B/P)? Dan kun je kiezen voor een parkeervergunning met een vast kenteken of een parkeervergunning met wisselende kentekens.
De parkeervergunning met wisselende kentekens is handig als je gebruik maakt van verschillende auto’s. Je meldt het kenteken vooraf online of telefonisch aan. Dit kenteken blijft steeds maximaal 5 dagen actief.

De parkeervergunning met vast kenteken is handig als je meestal gebruik maakt van een vaste auto. Het vaste kenteken hoef je niet vooraf aan te melden. Dit kenteken blijft actief. Om deze vergunning aan te vragen, moet het kenteken op je eigen naam staan of op naam van een huisgenoot die op jouw adres staat ingeschreven.

Aanvragen parkeervergunning gehandicapte

Vanaf 1 juli 2020 kun je de parkeervergunning gehandicapte aanvragen:
1. Ga naar www.utrecht.nl/parkeervergunninggehandicapte
2. Lees de informatie en kijk of je voldoet aan de voorwaarden
3. Log in met jouw DigiD
4. Vul het digitale formulier in en voeg bijlagen (als dat nodig is) toe.

Voor het aanvragen heb je een DigiD nodig.  Dit kun je aanvragen via www.digid.nl als je dit nog niet hebt.
Heb je onlangs een nieuwe gehandicaptenkaart aangevraagd omdat de oude verloopt? Of moet je dat nog gaan doen? Ook dan kun je een parkeervergunning gehandicapte aanvragen. Gebruik in het aanvraagformulier het nummer van jouw oude kaart. Als je aan de voorwaarden voldoet krijg je de parkeervergunning. Zowel nog voor de geldigheidsduur van de oude kaart als voor de nieuwe kaart.

Hulp nodig bij uw aanvraag?

Heb je vragen over het online formulier? Bel de gemeente op telefoonnummer 14 030 of stel je vraag via www.utrecht.nl/parkeervraag.
Het is ook mogelijk om op werkdagen langs te komen bij één van de volgende locaties. Een medewerker helpt dan bij het invullen van het online formulier. Neem je gehandicaptenkaart en je DigiD (gebruikersnaam en wachtwoord) mee. Je hoeft geen afspraak te maken.

• Servicepunt Stadskantoor, Stadsplateau 1, 3521 AZ: maandag t/m vrijdag, 9.00 – 13.00 uur
• Wijkbureau Zuid, ’t Goylaan 75, 3525 AA: maandag t/m vrijdag, 9.00 – 13.00 uur
• Wijkbureau Zuidwest, Al Masoedilaan 188, 3526 GZ: maandag t/m vrijdag, 9.00 – 13.00 uur
• Wijkbureau Leidsche Rijn, Brusselplein 4, 3541 CJ: alleen op afspraak via telefoon (030) 286 72 18.
• Wijkbureau Vleuten-De Meern, Dorpsplein 1, 3451 BK: dinsdag en donderdag, 9.00 – 13.00 uur
• Wijkbureau Overvecht, Zamenhofdreef 17, 3562 JT: 9.00 – 13.00 uur
• Wijkbureau Oost/ Noordoost, F.C. Dondersstraat 1, 3572 JA: maandag t/m vrijdag, 9.00 – 13.00 uur
• Wijkbureau Binnenstad, Stadhuisbrug 1 (stadhuis), 3511 KP, maandag t/m vrijdag, 9.00 – 13.00 uur

Op de wijkbureaus houdt iedereen zich aan de RIVM-richtlijnen, zodat het bezoek voor iedereen veilig is. Kom niet als je verkouden bent, hoest of koorts hebt of het coronavirus hebt.

Vragen?

Bel met 14 030 of stel je vraag via www.utrecht.nl/parkeervraag. Op www.utrecht.nl/parkerengehandicapten vindt je ook meer informatie.