‘Het is niet te doen’
Utrechters met beperking worstelen met ingewikkelde parkeersystemen: ‘Het is niet te doen’
Yara, de dochter van Jessica, heeft het syndroom van Joubert. Dagelijks komen meerdere zorgverleners helpen met dagelijkse dingen zoals aankleden, eten en drinken. Als ze op pad gaan gebruiken ze de gehandicaptenparkeerkaart. Die vergunning moet digitaal gekoppeld worden aan het juiste kenteken. En dus moet Jessica elke dag drie keer online een formulier invullen om de gehandicaptenparkeerkaart aan het kenteken van de juiste zorgverlener te koppelen.
Jessica geeft les op de Universiteit Utrecht. Tijdens college houdt ze haar telefoon bij de hand om in de gaten te houden wanneer de zorgverleners bij Yara aankomen of weggaan. Want als ze te vroeg of te laat is kan er een boete op de mat vallen. Ze moet inloggen met haar DigiD en de juiste gegevens invullen. Dat doet ze ’s ochtends als zorgverlener A start, ’s middags als zorgverlener B het overneemt en ’s avonds als ze zelf weer thuis is. “Het is niet te doen”, zegt ze. “Dit moet ik dus doen terwijl studenten les van mij krijgen want je kan het niet voorbereiden.”
Eerst was de vergunning een blauwe kaart die je onder de ruit van een auto legde. Maar de scanauto’s van de gemeente kunnen deze niet registreren en dus moet de vergunning digitaal gekoppeld worden aan het juiste kenteken. “Eerst gaf de ene zorgverlener de fysieke parkeerkaart aan de andere zorgverlener en dan was het klaar. Ik zat helemaal niet in het plaatje”, vertelt Jessica.
Mantelzorgkorting
Sinds kort moet Jessica ook mantelzorgkorting online regelen. De korting gebruikt ze op het moment zorgverleners er tegelijk zijn om elkaar af te lossen. Voorheen toetste de zorgverleners zelf een code in op de parkeerautomaat maar nu moet Jessica dat ook zelf digitaal regelen. “Via die app, daar springen de tranen nu al van in m’n ogen.”
En dat moet Jessica nog bijhouden wat ze voorschiet en dat vervolgens terugvragen aan de zorgverleners. “Het is niet zo dat ik een keer bij m’n opa of oma op bezoek ga. Ik moet dit dagelijks doen”, zegt ze.
Klachten
Belangenorganisatie SOLGU ziet meer gebruikers worstelen met het systeem. “We krijgen klachten dat het ontzettend ingewikkeld is en dat het bijna allemaal digitaal is terwijl mensen geen flauw benul hebben hoe het werkt”, zegt Taco Nijhoff van SOLGU. “Ik denk dat de gemeente geen flauw benul heeft van wat mensen met een beperking allemaal moeten regelen. Ook als het gaat om ondersteuning zoals mantelzorg”, zegt Nijhoff.
Die zorgen uitte de WMO-cliëntenraad afgelopen mei ook, in een advies aan de gemeente. “Dit plan draagt bij aan een verhoging van de administratieve en cognitieve lasten van mensen die gebruik maken van de Wmo”, schreef de cliëntenraad.
Nog ingewikkelder
De gemeente laat weten de situatie vervelend te vinden. “We gaan graag met gebruikers in gesprek om te kijken of wij vanuit de gemeente een alternatief kunnen bieden”, laat een woordvoerder weten. De gemeente wijst ook op het juiste gebruik van de vergunningen: “De gehandicaptenparkeervergunning is niet bedoeld voor zorgverleners om gratis te parkeren om de persoon in huis te verzorgen. Hiervoor is de mantelzorgvergunning bedoeld.”
Kortom, Jessica mag de gehandicaptenparkeerkaart niet de hele middag op het kenteken van de zorgverlener laten staan als ze zelf een deel van de middag thuis is. Als Jessica de regels van de gemeente strikt volgt moet ze zo’n acht keer op een dag inloggen om de vergunningen op de juiste momenten de activeren. Het is mogelijk om de mantelzorgkorting vooruit te plannen maar in de praktijk is dat onwerkbaar omdat ze vooraf niet weet hoe de dagen verlopen. “Ik ben met stomheid geslagen”, reageert ze. “Ik begrijp de theoretische en juridische regel. Maar het is totaal onwerkbaar en het is dus nóg ingewikkelder.”
Nieuw systeem
De gemeente laat weten dat er bij de invoering van het systeem, twee jaar geleden, veel klachten binnenkwamen. Maar ondertussen gaat het volgens de gemeente nog om een handjevol mensen met klachten over de gehandicaptenparkeerkaart.
In de loop van 2024 wordt een nieuw vergunningensysteem geïntroduceerd waardoor het makkelijker moet worden om kentekens te wijzigen en kunnen wijzigingen vooruit worden gepland. Hoeveel wijzingen er in een bepaalde periode vooruit kunnen worden gepland is nog onduidelijk. Ondertussen is de gemeente met Jessica in gesprek. “Haar situatie met haar dochter is inderdaad best lastig en we kijken nu hoe we het voor haar makkelijker kunnen maken met de vele zorgverleners.”
Jessica wil het liefst de oude fysieke parkeerkaart terug. “Dat was zo makkelijk. Yara in de volgende auto, kaart in de volgende auto. Daar kan niemand fouten mee maken.”
Utrechters met beperking worstelen met ingewikkelde parkeersystemen: ‘Het is niet te doen’ – RTV Utrecht Tekst en Filmpje