Websites overheid toegankelijk?! Deadline 23 september!

Op 23 september moeten alle websites van de overheid toegankelijk zijn. Dus ook van de gemeente Utrecht, www.utrecht.nl. Utrecht heeft wel stappen gezet, maar of het aan alle criteria voldoet zal na 23 september duidelijk worden.

Belangrijkste vragen als het gaat om digitale toegankelijkheid:

  1. Is het bedienbaar? Bijvoorbeeld: kun je in plaats van de muis ook het toetsenbord gebruiken?
  2. Is alles waarneembaar? Kan iedereen de plaatjes, teksten en contrasten waarnemen? Is er bijvoorbeeld ondertiteling onder filmpjes voor doven? Of worden plaatjes beschreven voor blinden?
  3. Begrijpt iedereen alles? Is de taal eenvoudig? Is er overzicht?
  4. Is het robuust? Dit betekent dat de informatie op alle browsers en apparaten beschikbaar moet zijn.

Welke gevolgen heeft dit?

Als de digitale informatie van de overheid niet toegankelijk is, kunnen mensen moeilijk de informatie opzoeken. Dan is het lastig om bijvoorbeeld een uitkering aan te vragen of een afspraak te maken om bijvoorbeeld je identiteitsbewijs aan te vragen.

Juist in coronatijd is het van essentieel belang dat iedereen digitaal mee kan komen. Niet alleen overheidswebsites, maar ook websites van bedrijven of organisaties zouden toegankelijk moeten zijn. Het mooie is dat de gemeente Utrecht subsidie verstrekt voor toegankelijkheid. Dit jaar 100%! Lees meer hierover.

Luister naar Radio M, 5 minuten interview over dit onderwerp vanaf 39,20 minuten

Lees meer over de wetgeving die hierop van toepassing is