Even snel ergens een hapje eten, een concert bezoeken of een middag shoppen: voor de meesten van ons heel vanzelfsprekend, maar voor mensen met een beperking soms een flink gedoe. Edo van RTV-Utrecht zoekt uit hoe lastig het kan zijn.
DOE NORMAAL!
In een restaurant bij Tivoli Vredenburg doet Edo mee aan een training voor horecapersoneel: wat moet je nou doen en vooral niet doen om mensen met een beperking te helpen? Belangrijkste regel? Doe normaal! Annelies de Jong, directeur van Solgu, legt uit: “Wat je niet zou doen bij een normale klant, moet je vooral ook niet doen bij mensen met een beperking. Vaak zie ik mensen compleet overdreven doen. Doe maar niet.”
“Misschien wel mijn belangrijkste tip: doe maar rustig, de meeste mensen met een beperking vragen zelf wel om hulp als dat nodig is.” Sacha van den Dries — zelf slechtziend
Zelf ervaart Edo hoe het is om doof te zijn: “Dat is eigenlijk heel raar, om zo doof te zijn in een wereld die vol in bedrijf is.” Hij ondervindt aan den lijve hoe veel goedbedoelde hulp er komt. Hulp die niet altijd gewenst is. “De medewerkster ging me bijvoorbeeld alle gerechten op de kaart wijzen”, grinnikt Brunner. “Maar dat hoeft niet hoor, ik kan gewoon lezen.”
VRAAG HET MAAR GEWOON
Annelies ziet het gelukkig ook vaak goed gaan: “Ik zie vaak mensen wat schuchter vragen of ze kunnen helpen. Dat is precies goed. Vráág het maar gewoon, je moet alles checken. Dat hoort bij de normale behandeling.”